Élménybeszámoló Határtalanul! program
Első alkalommal pályáztunk a Határtalanul! projektre. Célunk, hogy diákjaink megismerkedjenek a határon túl lévő kulturális értékekkel, s erősítsük a kirándulás alkalmával szerzett ismeretek által az összetartozás érzését. Szerettük volna megmutatni a gyerekeknek azokat az emlékhelyeket, amelyek kapcsolódnak Ady Endréhez, Petőfi Sándorhoz, illetve II. Rákóczi Ferenchez és a kuruc időszakhoz.
A tanulmányi kirándulásra 2019. szeptember 25 – 27-ig került sor. A 20 tanulót két pedagógus, Vass Edit intézményvezető és Vágner Mária osztályfőnök kísérte.
A kirándulást megelőzően csoportmunkában készültünk fel a nagy útra. Összegyűjtöttük Erdély emlékhelyeit, Ady Endréhez és Rákóczi Ferenchez kapcsolódó emlékeket, valamint Ady kuruc verseit, amelyből a kiránduláson fel is olvastunk. Három koszorút készítettünk, amelyeket elhelyeztünk a legfontosabb emlékhelyeken: Ady szülőházának udvarán álló emlékműnél, Koltón Petőfi Sándor szobránál és Nagymajtényon a Szatmári béke megkötésének helyszínén. A hetedikesek lázasan készültek a tanulmányútra, s hét doboz ajándékot gyűjtöttünk össze a koltói iskola diákjai részére. Ezek között volt magyar nyelvű tankönyv, szépirodalmi alkotás, írószer és játék. Közösen tanultunk meg egy kuruc nótát.
- nap
Első állomásunk Nagykároly volt, ahol megtekintettük a Károlyi-kastélyt. Ellátogattunk az Ady-Bölönyi Györgyné szoborpároshoz is. Ezt követően Adyfalván álltunk meg. Az emlékparkban megnéztük azt a kiállítást, amely nagy költőnkhöz, Ady Endréhez kapcsolódik. Bejártuk szülőházát, ahol meséltünk a gyerekeknek a régmúlt időkről, a berendezési tárgyakról. Sétánk utolsó állomása az Ady-szobor volt, ahol elhelyeztük azt a koszorút, amelyet a
kirándulás előtt közösen készítettünk. A kézműves foglalkozással célunk az volt, hogy az együtt töltött idő támogassa a csoport összekovácsolódását, az utazásra történő ráhangolódást.
A következő utunk Zilahra vezetett, ahol megtekintettük a református középiskolát, amely egy ideig Ady iskoláséveinek helyszíne volt. A délutáni órákat Zsibón töltöttük, Rákóczi utolsó erdélyi csatájának színhelyén. Kívülről megnéztük a barokk stílusban épült Wesselényi- kastélyt, amely jelenleg nem látogatható turisták számára. Hosszú sétát tettünk a botanikus kertben, amely egyaránt elnyerte a felnőttek és a gyerekek csodálatát is. Ezt a helyet 1968-ban alapították, s mai napig „élő” eszköztár a biológia tanárok, illetve diákok számára, s pihenőhelye a természetszerető embereknek. Különböző növény – és állatfajokkal ismerkedhettünk meg az Üvegház és az Akvárium részlegben. A Japánkert tökéletesen ábrázolta a természet és a művészet összhangját. Az emberek közötti kapcsolatokat szimbolizálják a kert alapelemei: a vízesések, hidak, növények, fák, kövek. A Rózsák kertje mellett elterülő mini játszótéren a gyerekek élvezhették a szabadság és játék örömét. Az esti órákban érkeztünk meg Katalinra, szálláshelyünkre.
- nap
A második nap délelőtti óráit a koltói iskolában töltöttük. Az iskolalátogatással célunk a nemzeti összetartozás tudatának erősítése volt. Hetedikeseink megismerkedhettek határainkon túl élő társaikkal, a közös beszélgetésen kérdéseket tehettek fel. Az intézmény pedagógusa rövid powerpointos bemutatóval ismertette meg velünk az intézmény épületét, jellemzőit, az iskolai szokásokat, s bepillantást nyerhettünk a képek által rendezvényeikbe is. Közösen énekeltük el a Csínom Palkó kezdetű dalt, illetve a Himnuszt. Átnyújtottuk azt a hét doboz ajándékot, amelyet a kirándulást megelőzően közösen gyűjtöttünk össze. Bízunk benne, hasznosítani tudják majd a kint élő magyar koltói diákok. A látogatással szorosabbá kívántuk tenni az egymáshoz való tartozás tudatát, amit a közös nyelv, a közös történelmi és irodalmi hagyományok, népszokások erősítenek.
A nap második részében Máramarosszigetre látogattunk el. Az esős idő nem kedvezett a kirándulásnak, ennek ellenére csaknem két órát töltöttünk a falumúzeumban, ahol megcsodálhattuk a népi építészet remekműveit. - nap
A Koltón található Petőfi-emlékhelyet nem tudtuk megnézni, mivel az épület felújítás alatt áll. Viszont megkoszorúztuk Petőfi Sándor és Szendrey Júlia szobrát. Suioron libegőztünk, amelynek keretében a helyi táj jellegzetességeit is feltérképezhették a gyerekek.
Utunk következő állomása Nagybánya volt, ahol az Óvárosban tettünk egy sétát. Ennek során megnéztük a Rákóczi -pénzverdét, a főtéren pedig az Arany Szarvas fogadót, ahol Petőfi Sándor és Szendrey Júlia megszállt nászútjukon.
Szatmárnémetiben a béke megkötését jelképező táblánál róttuk le tiszteletünket.
Utolsó állomásunk Nagymajtény volt, ahol megkoszorúztuk a szatmári béke emlékére felállított emlékművet.
Nagyon sok szép élménnyel tértünk haza a három nap után, s rengeteg fotót készítettünk, amelyet felhasználtunk azon az értékelő órán, ahol az eseményekből egy tablót állítottunk össze, amelyet elhelyeztünk az iskola aulájában. Powerpointos bemutatóval a nevelők képeket villantottak fel, s ehhez a gyerekek spontán módon elmondták élményeiket. Az élménybeszámolóra meghívtuk a hatodikosokat is, hiszen célunk, hogy a következő tanévben ők is bekapcsolódjanak a Határtalanul! programba. A képekből minden résztvevő emlékül egy albumot kapott, hogy évek múlva is visszaidézhesse a közös élményeket.